Fredag d. 2. oktober 2009 (15.30-17.30) afholdt vi bogcafeen 'De nordiske klassikere.

To timer i selskab med 12 af nordens største klassikere.

Efter den store succes med 'Verdens bedste bøger' i oktober 2008, hvor mere end 120 glade mennesker lyttede til vores gennemgang af 12 af de store verdensklassikere, blev det tid til at fokusere på de nordiske.
De danske klassikere får deres egen bogcafe i 2010.

Værter: Ove Rasmussen, Tine Eggertsen og Kenneth Gjerulff
Ved flyglet: Hans Peter Rasmussen (en fortabt spillemand?)

På denne blog har du mulighed for at følge med i vores refleksioner, vores frustrationer, vores forundring, vores interne drillerier og ikke mindst vores kampgejst i den lange forberedelsesperiode op til bogcafeen.

Kommentarer er meget velkomne.

torsdag den 24. september 2009

De fortabte spillemænd

Nu hvor jeg genlæser 'De fortabte spillemænd' efter at have forkastet 'Tårnet ved verdens ende', overrasker det mig, hvor sprudlende og fænomenalt Heinesens sprog er.

Jeg kan næsten ikke lige stille i sofaen, mens jeg læser. Her er en roman, der næsten tigger om at blive fremført stående - og med stor armbevælgelser. Men ak, jeg er for doven til at rejse mig, så mine fattige armbevægelser bliver små ynkelige spjæt med halvlamme lemmer, der ikke engang magter at vælte mit glas med vand. Men et lover jeg, når det bliver d. 2. oktober, vil jeg finde armbevægelser så store frem, at de forreste rækker skal dukke sig, når talen falder på Heinesen.

3 kommentarer:

  1. Hvor er det skønt! "...drukket sig mæt i mørk bedreviden" Jeg dukker mig allerede!

    SvarSlet
  2. Jep. William Heinesens sangfortalte saga om de fortabte spillemænd vil spise kirsebær med romaner som 'Kongens Fald' og 'Troubadurens Lærling'. Det er en bog fra dengang, hvor der virkelig var nosser i kanonbegrebet; dengang hvor Gyldendal Biblioteks-serien udgav denne Heinesen-roman og 49 andre guldandede lækkerier med kvalitets-stempel. Hvis du endnu ikke har læst denne perle fra den nordiske litteraturskat, så har du noget til gode. 4½ ud af 5 mulige stjerner fra en fan af syngende prosa (som i Johannes V. Jensen, I.P. Jacobsen og Ib Michael). (B)læste hilsner fra tomasn71@hotmail.com

    SvarSlet
  3. Tak for anbefalingen, Tomas. Jeg var helt høj længe efter jeg havde læst "Troubadurens lærling" for efterhånden en del år siden, så jeg vil glæde mig meget til at høre Kenneth fortælle om "de fortabte spillemænd". Den kommer på listen over bøger der skal læses.

    Du inspirerede mig til at lave et nyt indlæg,for øvrigt...

    SvarSlet